Pratar på om Arena och CS. Som en annan papegoja.

14 december, 2010 § 1 kommentar

På min gamla blogg blev det starka reaktioner när jag publicerade ett mail från Rey Langels på Teknikhuset vilket ledde till att jag även publicerade ett svar som Boris Zetterlund, anställd vid Axiell, hade skrivit.

Min konklusion då, när jag ”undersökte” möjligheterna med open source-lösningar och ovanstående aktörer var:

tror jag Open Source kommer att bli valet och danska initiativ vara förebilden

Så fel man kan ha. Men antagligen borde jag skrivit att det här var min förhoppning, inte min övertygelse. För redan då var ju tendenserna starka. Mina bibliotek diskuterades i varje kafferum och på varje seminarie. Biblioteksvärlden upplevde ett lyft i och med webbplatsens tillblivelse. Många kände nog att en hanterbar men ganska radikal förändring var på gång.

Att titta tillbaka på min blogg och denna diskussion som strax blir två år gammal känns sorgligt. För liksom andra frågor så kvarstår samma problematik: Då uttryckte jag mig i termer av inlåsning och höga murar när jag beskrev bibliotekssystemen. I dag kan jag använda samma ord även om leverantörerna arbetat fram öppnare lösningar (vilket i o f s kräver kunniga upphandlare och IT-ansvariga med mod på biblioteken).

Men samtidigt som samma diskussion är högaktuell bör kikarsiktet vinklas mot frågan om IT-monopol och den IKT-samtalsdiskurs som råder i bibliotekssverige i dag. Nu är det ännu svårare än det var i början av 2009 att diskutera open source och bibliotekssystem. Frågan försvinner ideligen från agendan och i regioner runt om i landet hittar man exempel efter exempel på att man ställt två alternativ mot varandra: CS och Arena.

Arla säljer mjölken (vill skapa monopol ), adlibris böckerna och axiell samt teknikhuset IT-lösningarna. Bra så?

Uppenbarligen. Bibliobuster skrev i en kommentar på min blogg att man saknar tankar om vad ett 2.0-bibliotek skall vara. Visst är det så. Därför vill man ha en kvick fix av ett IT-företag.

Det är gamla biblioteksränder som sitter i. Btj har alltid varit storebror och man har kunnat släppa sina omvärldsanalytiska kunskaper ju längre man suttit på samma bibliotekariestol. Storebror sköter ju rulljansen. Nu flyttar IT-frågorna in i samma sorgliga biblioteksbunker. Platsen dit vi kopplar hjärnkapaciteten och får snabbt svar: hjälp oss! Vi har inte kunskapen och deltar inte i open source-diskussionerna och debatten. Vi bortser från vårt uppdrag som institution värnande om informationsbredd, yttrandefrihet och mångfald.

Yrkeskårs-andan flammar upp då och då. Men inte om de stora frågorna. Niclas Lindberg vänder sig mot kulturministern för att 12 miljoner blev 3. Får vi höra honom ryta över informations-monopolism och att biblioteken släppt sitt uppdrag att vara väktare för informationsintegritet och informationsmångfald?

Bibliotekarier i dag måste ha modet att be om hjälp och söka kollegors kompetens över läns, kommun och regiongränserna. Bromsa IT-upphandlingarna och ta vara på alla de samtal vi fört om open space, open source, creative commons och aktion mot de statliga och företagsbaserade makter som vill smalna av och förhindra det fria informationsflödet och den nödvändiga IT-konkurrensen.

§ Ett svar till Pratar på om Arena och CS. Som en annan papegoja.

Lämna en kommentar

Vad är detta?

Du läser för närvarande Pratar på om Arena och CS. Som en annan papegoja.Barfotainfo.

Meta